Når adfærden udfordrer

Oplever du og dine kollegaer situationer i omsorgen for mennesker med demens, som er svære at håndtere? Så kan I hjemkøbe dette kursus til afholdelse på jeres arbejdsplads, hvor indholdet er tilpasset jeres behov.

Kurset giver kompetencer til at kunne forebygge og håndtere udfordrende adfærd med fokus på metodisk tilgang i arbejdet og brug af relevante redskaber. Kurset, der er et ’blended learning-forløb’, tager afsæt i videnscentrets e-learning-kursus ”ABC Demens – udfordrende adfærd”, som deltagerne gennemfører før kursets start.

Alle deltagere får udleveret et hæfte, en læringslog, til individuel refleksion på kursusdagene. Læringsloggen danner også baggrund for fokus efter forløbet. Vi udleverer også tre plakater, som I kan hænge op i jeres grupperum. På den måde bliver I alle mindet om at holde fast i den metodiske tilgang, når årsagen til udfordrende adfærd skal findes.

Obligatorisk del

Kurset indledes med at drøfte og få forståelse for, hvordan personcentreret tilgang har betydning for trivslen for mennesker med demens, og hvordan det er fundamentet for at kunne forebygge og håndtere udfordrende adfærd, så personen med demens opnår større velbefindende. Med udgangspunkt i jeres arbejdsplads vil vi drøfte betydningen af tværfagligt og metodisk arbejde og arbejdet med ’4-trinsmodellen’.

Valgfrie temaer

For at matche jeres behov for nye kompetencer, er det muligt at vælge mellem forskellige temaer, fx:

Tema 1: Somatiske årsager
Fx delirium, sygdom og medicinbivirkninger. Opsporing, forebyggelse og behandling.

Tema2: Ernæringsvurdering
At forebygge adfærdsændringer forårsaget af ændringer i spisefunktionen.

Tema 3: Smertevurderingsredskaber
Systematisk observation af smerter hos mennesker med demens.

Tema 4: Blomsten og de psykologiske behov
At arbejde målrettet med de psykologiske behov med henblik på at skabe trivsel.

Tema 5: Kommunikation og samspil
At træne kommunikation og samspil og blive bevidst om betydning af egne handlinger.

Tema 6: NPI-NH som redskab
Hvorfor og hvordan anvender man NPI-NH som redskab i praksis.

Tema 7: Sansevurdering
Sansernes betydning og sansestimuli. Low arousal – affektudbrudsmodellen

Tema 8: De kognitive funktioner
Hvordan skaber vi balance mellem krav og ressourcer, når de kognitive funktioner svækkes?

Tema 9: Døgnobservation
At bruge døgnobservationsskemaet til årsagsanalyse og genskabe trivslen.

Tema 10: Reduktion af antipsykotika
Roller, samarbejde og arbejdsgange ved nedbringelse af antipsykotika.

Hvad får I ud af dette kursus?

  • I får indsigt i, hvordan man arbejder metodisk ved udfordrende adfærd, og hvordan I bruger ’4-trinsmodellen’.
  • I får kompetencer til at kunne observere og analysere mulige årsagssammenhænge, der gør, at personen med demens ikke trives.
  • I lærer at sætte handlinger i gang, som øger trivslen og forebygger eller behandler den udfordrende adfærd, og at evaluere indsatsen.
  • I arbejder med egne cases og opnår ny indsigt i vanskelige situationer.
  • I får forståelse for jeres egen og organisationens rolle ved udfordrende adfærd.

Målgruppe

Medarbejdere som arbejder i kommunalt regi enten på plejecenter eller i hjemmeplejen

Deltagerantal

Der kan max. være 28 deltagere på holdet.

Undervisere

Uddannelseskonsulenter fra Nationalt Videnscenter for Demens.

Kursusform

Kurset tilrettelægges som et en-dags-kursus eller et læringsforløb over to eller flere dage.

Kontakt

Ønsker du information om kurset, beregning af pris m.m., er du velkommen til at kontakte os på mail: vide@regionh.dk eller tlf. 3545 6922.

KURSUSBESKRIVELSE
Når adfærden udfordrer
Senest opdateret: